Sunday, July 31, 2011

Ayah & Ramadhan~ Part 1 :D

Assalaam~ :)

Ya Allah..lama gile tak update blog ni....

Bukan tak ade cerita yang nak disampaikan...
Tapi aku macam berperasaan sibuk....konon~
Haha~ :D



Actually, ada rasa bersalah sikit nak tulis blog, bila tesis aku tak siap2 lagi....
Tapi, disebabkan Ramadhan tiba lagi Isnin depan, aku teringat pula yang 'pembukaan' blog ini ialah 1 Syawal tahun lalu...maksudnya, dah dekat setahun la blog ni kan?

Aiyoooo~ how time flies really fast~!!!
Tak lalu nak kejar...tesis, kerja, kerja, kerja, keluarga, sukan itu, sukan ini, bersosial dengan kawan2...macam tak cukup masa...huhu~
Tapi, aku tetap rasa bersyukur...dan aku tahu, aku boleh manage masa aku...walaupun aku ni malas2 sikit...**sikit ke? hoho~:D



Alhamdulillah kita akan jumpa lagi dengan Ramadhan...Syukur masih dipanjangkan umur dan masih sihat tubuh badan~ :)
Ada beberapa kisah atau kenangan yang aku teringat ketika berpuasa di bulan Ramadhan bersama-sama Ayah~ :)

Tapi, tak boleh la nak cerita semua in one entry, kan...
Heh~
**That's why aku letak 'Part 1'...hoho~

Aku tak ingat peristiwa ini jatuh pada tahun berapa...tapi masa tu, Bonda sedang mengandung...

Tak pasti mengandungkan Elly, adik aku yang ke-5 atau Amin, adik aku yang bongsu...
Banyak sangat adik, macam ni la kot...haha~


**Dialog di bawah tidak sama 100% seperti kejadian sebenar, dan aku betul2 tak ingat waktu sebenar kejadian tersebut berlaku...:)**


Pada Ramadhan yang ke-berapa-ntah, Bonda terjerit-jerit mengejutkan kami sekeluarga bangun sahur...Kali ni punya bunyi lain macam sikit...
Macam kelam-kabut...panik pun ada...haha~
Rupa-rupanya, dah terlewat nak sahur....

"Cepat2 makan...sebelum azan subuh~!"

Masa tu agak2nya macam suntuk dan dah nak dekat nak azan kot...
Tiba-tiba Ayah bersuara...dan ketika itu, Ayah sedang berbaring di atas sofa panjang berhadapan dengan tv...


"Emph~! Nak sahur apa? Dah abes waktu sahur dah..."


"Ehhhh~ belum lagi la...cepat2...sempat lagi ni...meh2 makan cepat meh..."


Jawab Bonda menyuruh kami adik-beradik segera sahur...


"Dah habis waktu sahur la...dah pukul **** dah...nak sahur ape bende nye?"


Jawab Ayah kemudian terus sambung tido....masa ni, Acik dah join Bonda yang sedang makan laju2 kat meja makan....
Aku dengan Angah masih lagi blur2 kat tepi meja....
Tak tahu nak sahur ke tak...

"Soh dengo cakap Ayah tu....makan cepat meh..." 



"Cube tengok jam tu betul-betul...sekarang dah pukul berapa?" 


Tiba-tiba Ayah sampuk...nada sedikit tertekan...sebab Bonda masih percaya, masih sempat lagi untuk bersahur...
Aku dengan Angah masih blur2....tak tahu nak ikut siapa...padahal, Bonda dan Acik kemain sedap lagi makan....huhu~


"Pukul 6.** pagi...sempat lagi..."


Bonda masih lagi bekeyakinan tinggi...aku dan Angah masih terdiam dengan muka ngantuk...
Kami berdua dah paham dah....tapi masih duduk blur2 tengok Bonda dan Acik makan....


"Emph~ sukati la..." 


Ayah macam dah tak kuasa lagi....


Tak lama lepas tu, baru Bonda tersedar....


"Eh, apa pulak...Ya Allah...betul la....6.** pagi, bukan 5.** pagi..."


Dan2 tu jugak, aku dan Angah pergi sambung tido...haha~ 
Bonda dan Acik terus makan...
Bonda tak puasa pada hari itu, kerana mengandung...takut pula kalau tak makan apa2 akan menjejaskan kandungan....

Acik pula, sebab belum baligh lagi, maka dia pun sama tak puasa.....
Ayah, aku dan Angah...Kami puasa tanpa sahur la anak-beranak pada hari itu....
Tapi aku rasa, Ayah sempat juga minum air...sebelum terperasaan yang waktu sahur dah tamat...hoho~


Ayah yakin, sebab Ayah tengok jam pada decoder Astro...
Bonda pula 'terlebih yakin', sebab Bonda tengok jam pada jam dinding...


Moralnya, tengoklah jam digital untuk lebih yakin waktu bangun pukul berapa...dan semua ahli keluarga perlu pasang alarm masing2 supaya tak terlepas atau terlewat sahur...
Hoho~


Fakta:
Setiap tahun, sekurang2nya mesti ada 1 kali kami tak bangun sahur....:D

Selamat menyambut Ramadhan Al-Mubarak....semoga puasa, solat dan amalan kita diterima Allah...Semoga Ramadhan kali ini lebih baik daripada Ramadhan yang lepas2...Ameeennn~

father's daugther: Pokok mangga Ayah sedang lebat berbuah~! :D

No comments:

Post a Comment